Home > Inteligentny Głośnik > Te głośniki zagrają z przodu

Te głośniki zagrają z przodu

Sharing is caring!

Jak Kupić Dobre Głośniki Samochodowe? Co Warto Wiedzieć Przed Zakupem?

Jak Kupić Dobre Głośniki Samochodowe? Co Warto Wiedzieć Przed Zakupem?

Radzimy jak dobrze wybrać głośniki samochodowe. Jeśli zastanawiacie się od czego zacząć modyfikację swojego car audio, to mamy kilka rad na początek. Czy subwoofer jest niezbędny? Ile mogą kosztować głośniki? Sprawdzamy i radzimy na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę przed zakupem.

Masz zamiar kupić głośniki samochodowe? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Początki tuningu sprzętu audio mogą być trudne, ale tak naprawdę nie ma się czego obawiać. Za niezbyt wygórowaną kwotę możemy kupić przyzwoite głośniki, które znacznie poprawią komfort odsłuchu podczas jazdy. Pamiętać jednak trzeba o kilku istotnych aspektach, a o nich właśnie przeczytacie poniżej. Sprawdźcie krótki poradnik na temat zakupu dobrych głośników samochodowych.

Zestawy głośników

Producenci często oferują sprzęt w pakietach. W jednym solidnym zestawie zazwyczaj możemy więc otrzymać kilka głośników. Ciekawym rozwiązaniem są głośniki dwudrożne lub trójdrożne. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że dostajemy swoiste 2w1 lub 3w1. Głośniki montowane są wspólnie – większe na zewnątrz, a mniejsze wewnątrz całego urządzenia. W przypadku sprzętu car audio, to bardzo popularne rozwiązanie, które pozwoli oszczędzić trochę miejsca np. w drzwiach samochodu.

Najczęściej spotkamy zestawy podwójnych, dwudrożnych głośników składających się z dwóch głośników niskotonowych i dwóch wysokotonowych. Takie rozwiązanie pozwoli uzyskać dobre brzmienie – jeśli oczywiście zdecydujemy się na odpowiedni model. Czasem będziemy musieli zadbać jednak o dodatkowe, niezbędne wyposażenie jak np. odpowiednie okablowanie. W zależności od producenta, niejednokrotnie też – jeśli oczywiście będziemy tego chcieli – przyjdzie nam niezależnie kupić choćby maskownice do głośników.

RANKING NAJLEPSZYCH GŁOŚNIKÓW SAMOCHODOWYCH>>>

Subwoofer

Wiele osób stawia na mocny bas w swoim aucie. By uzyskać naprawdę konkretne i czyste brzmienie na niskich tonach – potrzebny będzie subwoofer. Do wyboru są pasywne i aktywne głośniki. Które są lepsze? To już kwestia podejścia. Kupując głośnik pasywny mamy dość sporą kontrolę nad tym, co tak naprawdę usłyszymy w końcowym rozrachunku. Sami wybierzemy i dokupimy wzmacniacz czy obudowę itp. Głośniki aktywne, to już w pełni gotowa konstrukcja – wkładamy do auta, podłączamy i jedziemy – mówiąc w dużym skrócie. Relatywnie tańsze może okazać się rozwiązanie drugie, a i potrzeba do niego mniej pracy i umiejętności. Z drugiej jednak strony subwoofer aktywny, to dokładnie „to co kupiliśmy” i nie będziemy mogli zbytnio pobawić się brzmieniem takiego głośnika. Rozwiązanie pasywne daje większe pole do popisu – jeśli jednak nie jesteśmy pewni tego co robimy, to możemy popsuć właściwości dobrego modelu. Stąd odpowiedź na temat: aktywny czy pasywny subwoofer – jest dość złożona.

W kwestii niskotonowych propozycji warto jednak pamiętać o jeszcze jednym – specjaliści polecają skrzynie, odradzają natomiast tuby. Taka konstrukcja, to płytsze brzmienie i mniejsze pasmo przenoszenia, a co za tym idzie gorszy efekt.

Parametry

Mając już rozeznanie w rodzajach głośników, warto wiedzieć, na które parametry zwrócić uwagę. Car audio w tej kwestii nie różni się od głośników domowych czy słuchawek – brzmienie sprawdzimy przy pomocy podobnych parametrów. Ważna jest skuteczność głośników – poniżej 90 dB, nie warto nawet brać danego modelu pod uwagę. Istotne jest pasmo przenoszenia. Im większe - tym lepsze. Tu jednak pamiętajmy, że nieco inne wartości zadowolą nas w przypadku subwoofera, a inne jeśli wybierać będziemy głośniki niskotonowe czy dwu- lub trójdrożne albo szerokopasmowe. Ważna będzie także impedancja – lepiej decydować się na wyższe wartości, tak aby nie ryzykować uszkodzenia wzmacniacza. I wreszcie przechodzimy do mocy głośników. To także ważny parametr, który w połączeniu z solidną skutecznością da nam sporo radości z dobrze i głośno grających głośników. Moc nie może być zbyt mała, bo łatwo będzie wtedy doprowadzić do spalenia sprzętu. Pamiętajcie również, by sugerować się przede wszystkim wskaźnikiem RMS, czyli nominalnej mocy głośników. Wartość maksymalna wykazywana przez producentów może nieco przekłamywać rzeczywistość. Z drugiej strony nie można dać się zwariować – nie sama moc decyduje o wartości urządzenia, a często ten parametr wynoszony jest przez producentów na pierwszy plan.

Wielkość głośników

Tu pewne kompromisy wyznacza nam ilość miejsca w samochodzie. Jeśli możemy pozwolić sobie na montaż sporej ilości sprzętu, bo auto jest przestronne – sprawa schodzi na trochę dalszy plan. Jednak w niewielkich samochodach, to wielkość głośników będzie mogła brać górę nad innymi rzeczami. Szczególnie w przypadku skrzyni basowej, która może zajmować sporą powierzchnię, a to zmniejszy choćby ładowność bagażnika. Jeśli chodzi o montaż głośników w drzwiach – warto zapamiętać wartość 16,5cm. Właśnie taką średnicę montażową znajdziemy w modelach samochodów większości producentów. Pamiętajcie również o głębokości. Tu już wartości mogą się różnić, i lepiej dokładnie sprawdzić co oferuje nasze auto.

Takie informacje powinniśmy bez problemu uzyskać w serwisie lub znaleźć w książce serwisowej. Warto również odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w przypadku zabawy z nowych car audio będziemy chcieli wytłumić drzwi. Dodatkowe „bajery”, to kolejne ograniczenie przestrzenne.

Podsumowanie

Ile kosztuje solidny zestaw głośników samochodowych? Ceny mogą wahać się od kilkuset, do nawet kilku tysięcy złotych. Jednak już za mniej niż 400 złotych możemy znaleźć przyjemny zestaw, który ożywi brzmienie. Nie zawsze będziemy decydowali się na zakup subwoofera, to już kwestia indywidualnych preferencji. W tym miejscu trzeba jeszcze nadmienić o obudowach bass reflex – ich zastosowanie ma duże plusy, a jednym z nich jest uzyskanie wyższej sprawności przy niższych częstotliwościach grania. Miejmy też na względzie środowisko, w którym będziemy korzystać z głośników. Akustyka samochodu jest inna niż ta, której doświadczymy np. w sklepie odsłuchując jakość wybranych modeli. Jeśli jesteście fanami konkretnego gatunku muzyki – sprawdźcie koniecznie jak Wasze ulubione kawałki brzmią w przypadku danego modelu głośnika.

O autorze: Jakub Olejnik Fan sportu, wielbiciel muzyki, entuzjasta technologii. Stawiam funkcjonalność i prostotę, ponad ładnym logotypem i zbędnymi bajerami. Nie wystarczy mi wiedzieć, że coś działa. Lubię znać odpowiedzieć na pytanie – jak? Przekopuję Internet i sklepowe półki w poszukiwaniu nowinek, które mogą okazać się przydatne. Potem obracam, przekręcam i prześwietlam wszystko w garnku dociekliwych pytań, by zgotować z tego skromne rady w rankingach i poradnikach.

Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Disqus

Podpowiadamy jak wybrać głośniki do samochodu

18 sierpnia 2020

Prezentacja

Podpowiadamy jak wybrać głośniki do samochodu

Czym się kierować przy wyborze głośników, jakie są ich rodzaje, na co zwracać uwagę oraz w jakiej kolejności zająć się modernizacją samochodowego systemu audio?

To są pytania, na które odpowiedzi postaramy się przybliżyć w ramach artykułu. Oprócz wyboru samych głośników zajmiemy się też kwestiami elektryki, tak aby spojrzeć holistycznie na temat car audio, ponieważ wszystko się ze sobą łączy i głośniki to tylko głośniki - same nie “zagrają”. Często pierwszymi bodźcami skłaniającym do zainteresowania się tematem car audio są niskie częstotliwości (a właściwie ich niewystarczająca ilość), niezadowalająca jakość systemu audio lub zużycie się fabrycznych głośników.

Rodzaje głośników i zastosowania

Typy przetworników audio przeznaczone do samochodu nie różnią się zbytnio od głośników do innych zastosowań, zatem przyjrzymy się trzem rodzajom dedykowanym do odtwarzania różnych zakresów częstotliwości.

Głośnik niskotonowy

Bywa tak, że dochodzimy do wniosku, iż słuchane piosenki nie mają, nazywając potocznie, tak zwanego “kopa” i postanawiamy coś z tym zrobić. Poszukująć rozwiązania natrafiamy na opcję doinstalowania dodatkowych subwooferów. Często stosowaną praktyką jest umieszczanie przetworników niskotonowych w specjalnych skrzyniach basowych lub tubach. Dźwięk wydobywający się z głośnika, umieszczonego w szczelnej obudowie, charakteryzuje się spójniejszym brzmieniem oraz zredukowaną ilością pogłosów i rezonansów. Wadą takiego rozwiązania jest zajęcie dodatkowej przestrzeni w tylnej części samochodu), ale to też można ograniczyć do minimum (a często nawet do zera) poprzez sprytne zainstalowanie głośników przy pomocy fachowców. Chociaż niekoniecznie będzie to pożądane, ponieważ wśród ludzi instalujących subwoofery w bagażniku nie trudno znaleźć fanów eksponowania i podświetlania sprzętu ledami. Subwoofery są głośnikami pobierającymi najwięcej energii elektrycznej spośród wszystkich głośników, więc warto pamiętać o tym, że jego instalacja nie obędzie się bez zakupu dodatkowego wzmacniacza, chyba, że takowy już posiadamy.

Głośnik średniotonowy

Występuje w dwóch formach. Jako pojedynczy i osobny głośnik jednodrożny lub jako część zestawu dwudrożnego składającego się dodatkowo z przetwornika wysokotonowego, który posiada wspólną oś z głośnikiem średniotonowym (tzw. głośniki koaksjalne lub współosiowe). To właśnie ten głośnik zajmuje się odtwarzaniem, tak de facto, najważniejszego pasma częstotliwości, ponieważ większość kluczowych informacji dźwiękowych (w odsłuchiwanym materiale muzycznym) znajduje się właśnie tutaj. Taki głośnik umieszczamy w drzwiach samochodu. Do tych przednich wystarczy wybrać głośniki jednodrożne, natomiast do tylnych lepiej nadadzą się głośniki dwudrożne, aby polepszyć odbiór góry pasma pasażerom znajdującym się z tyłu. Dodatkowo parę głośników dwudrożnych (w tym wypadku owalnych lub okrągłych) można zamontować pod tylną szybą samochodu. Dostępne są również modele trójdrożne, ale nie niosą one ze sobą zauważalnej poprawy jakości dźwięku, w związku z czym głośnik o konstrukcji dwudrożnej jest w zupełności wystarczający.

Głośnik wysokotonowy

Góra pasma to ta część słyszalnego spektrum, której odpowiednia ilość i jakość daje wrażenie klarownego i czystego dźwięku. Jest niejako szlifem brzmienia, bo sama w sobie nie jest przyjemna w odbiorze i niewiele z niej wynika, ale jej brak znacząco obniża jakość dźwięku. Głośniki wysokotonowe umieszczamy pod przednią szybą samochodu, dzięki czemu środek sceny audio pozornie przesuwa się do przodu co jest zjawiskiem korzystnym, bo muzyka gra przed nami, a nie gdzieś z tyłu czy z boku.

Zamiast kupować osobno głośnik wysokotonowy warto sięgnąć po tzw. dwudrożny system odseparowany. Polega to na połączeniu w jednym zestawie jednodrożnych głośników średniotonowych do umieszczenia w przednich drzwiach oraz głośników wysokotonowych do umieszczenia pod przednią szybą (teraz powinno stać się jasne, dlaczego do przednich drzwi wystarcza jednodrożne głośniki średniotonowe). Słowo odseparowany pochodzi z faktu brak scalenia obu przetworników w jednej obudowie. Nieodłącznym elementem tego zestawu są krosownice, które zajmują się podzieleniem sygnału pomiędzy oba głośniki. W zestawie znajdziemy po parze głośników i krosownic (po jednym na każdą stronę samochodu).

Rodzaje membran

Pokrótce przyjrzyjmy się na jakie materiały, z których wykonane są membrany, warto uważać w jakiej sytuacji. Jeśli wybierzemy membranę papierową to koniecznie powinnina być powlekana, aby uniknąć zniszczenia membrany wskutek podwyższonej wilgotności, która potrafi panować w drzwiach. Natomiast membrany polipropylenowe nie nadają się na głośniki tylne, bo słabo znoszą wysokie temperatury, które mogą osiągnąć nagrzewając się od promieni słonecznych. Wśród głośników wysokotonowych oprócz standardowych przetworników dynamicznych z kopułkami aluminiowymi, tytanowymi czy też jedwabnymi, znajdziemy również modele z przetwornikiem piezoelektrycznym, czyli takie jak znajdują się między innymi smartfonach. Są one tanie i nie warto ich kupować ze względu na słabą jakość.

Parametry - na co zwracać uwagę?

Najważniejszym aspektem doboru jakichkolwiek głośników samochodowych jest ilość miejsca, które możemy przeznaczyć na ich zamontowanie. Chodzi tutaj o fabrycznie określone wymiary, czyli średnicę otworu oraz głębokość montażową. Te informacje są kluczowe, bo inaczej dany głośnik się po prostu nie zmieści. Bardzo często zamieniając głośniki fabryczne na nowe, konieczne jest wyposażenie się w adaptery/przejściówki montażowe umożliwiające zamocowanie zakupionych głośników w przeznaczonych miejscach.

W wypadku głośników samochodowych istotną kwestią jest efektywność/skuteczność instalowanych głośników. Określa ona jak głośno może zagrać dany model. Jej wartość podawana jest w decybelach, a pomiar jest ściśle określony i wykonywany w odległości 1 metra od głośnika. Posłużmy się krótkim przykładem dla lepszego zobrazowania tego parametru. Głośniki o efektywności 90dB zagrają tak samo głośno, jak głośniki o skuteczności 87dB, z tym że pobiorą 2 razy mniej energii elektrycznej. Ogółem im mniej energii pobierze głośnik samochodowy tym lepiej (wzmacniacz też), ponieważ nie mamy do dyspozycji jej nieograniczonej ilości.

Zatrzymując się przy energii. Każdy głośnik posiada (a przynajmniej powinien) parametr określający jego zapotrzebowanie energetyczne - moc RMS, inaczej zwany mocą skuteczną, ciągłą lub znamionową. Określa on jaką maksymalną moc elektryczną jest w stanie przyjąć głośnik przez dłuższy czas bez wyraźnych zniekształceń. Warto uważać na podawane przez producenta inne rodzaje mocy, takie jak moc dynamiczna, muzyczna czy moc szczytowa, ponieważ z reguły cechują się one wyższymi wartościami w watach i takie postawienie sprawy jest zwykłym chwytem marketingowym, bo wydaje się, że głośniki są lepsze i mocniejsze (nie mówiąc już o podawaniu mocy nie określając jej typu, choć producent pewnie zakłada, że się domyślamy, ale kto tam wie o co tak naprawdę chodzi). Pamiętajmy, że wbrew powszechnie utartym schematom ten parametr nie obrazuje nam jak głośno zagra dany model głośnika, gdyż jest to parametr elektryczny i określa jego zapotrzebowanie energetyczne. Impedancja znamionowa głośnika określa warunki poprawnej współpracy ze wzmacniaczem audio, który akceptuje tylko głośniki o pewnych wartościach impedancji (w zależności od modelu). Dodatkowo znajomość jej wartości pozwoli na zaplanowanie ewentualnego połączenia więcej niż jednego głośnika do zacisku wzmacniacza w sposób równoległy lub szeregowy (obliczenia można dokonać na podstawie wzorów na impedancję). Może się to przydać, gdy posiadany wzmacniacz nie ma wystarczającej liczby kanałów, a jeszcze chcemy podpiąć dodatkowe głośniki.

Elektronika

Radioodtwarzacz

Stanowi niejako centrum dowodzenia i wizytówkę systemu audio. Z tego miejsca rozsyłany jest sygnał, przejęty od źródła dźwięku, do głośników lub zewnętrznych wzmacniaczy. W celu zadbania o wygodę użytkowania zdecydowanie warto wybrać radio oferujące łączność bezprzewodową ze smartfonem. Podczas wyboru warto zwrócić uwagę na liczbę wyjść RCA (potocznie cinch). Ich większa liczba pozwala na kalibrację i dostosowywanie brzmienia systemu audio z poziomu radia, które oprócz poziomu sygnału podawanego na każde z wyjść daje możliwość indywidualnego dostosowania brzmienia.

Wzmacniacz

Najczęściej fabryczne systemy samochodowe nie posiadają na pokładzie dodatkowego, zewnętrznego wzmacniacza audio. Zazwyczaj korzysta się z tego wbudowanego w radioodtwarzacz. Często nie posiadają one wystarczającej mocy, aby nawet zasilić fabryczne głośniki, nie mówiąc o potencjalnie wymienionych nowszych modelach, nierzadko o większych mocach. Teraz może nasunąć się pytanie - skoro mam fabryczne głośniki, które zasilane są ze wzmacniacza radiowego o małej mocy, to czy kupno wzmacniacza do samochodu bez wymiany głośników jest w stanie poprawić jakość? Odpowiedź brzmi - tak. Zabieg taki pozwoli na rozwinięcie do maksimum potencjału zainstalowanych głośników, a po sprawdzeniu czy gra lepiej nic nie stoi na przeszkodzie, aby wymienić głośniki (chyba, że wybraliśmy wzmacniacz o zbyt małej mocy).

Warto wybrać jeden wzmacniacz czterokanałowy lub dwa dwukanałowe (najczęściej decydująca będzie cena, bo funkcjonalność się nie zmienia), aby zapewnić sobie jak największą kontrolę podczas kalibracji systemu. Wybierając klasę wzmacniacza warto sięgnąć po A/B lub najlepiej klasę D ze względu na wysoką sprawność energetyczną (procent energii dostarczonej do wzmacniacza, który rzeczywiście zamieniany jest na jego pracę, a nie wytraca się w postaci ciepła). Podłączając wzmacniacz do zasilania (czyli akumulatora) nie można zapomnieć o wpięciu w obwód bezpiecznika! W razie ewentualnych przeciążeń zabezpieczy cały nasz sprzęt audio. Typowe podłączenie polega na wpięciu się w plusowy zaciski akumulatora, a z drugiej strony połączenie z karoserią, będącą punktem odniesienia obwodu elektrycznego, czyli masą.

Akustyka

Przed wymianą głośników na nowe warto najpierw wykonać poprawę akustyki samochodu (potocznie nazywanej wygłuszeniem samochodu). Polega to na wyłożeniu matami akustycznymi elementów karoserii samochodu od jej środka. Taki zabieg wspomaga pracę przetworników umieszczonych w drzwiach, ponieważ tworzą one pewną komorę rezonującą na wskutek ruchów membrany, bo jak wiadomo emisja fali akustycznej odbywa się po obu jej stronach. Może się okazać, że taki zabieg na tyle poprawi sytuację, że nie będziemy czuć potrzeby wymiany posiadanych głośników, chociaż zapewne w dalszym ciągu będzie brakowało basu. Pamiętajmy zatem, że nawet najlepszy głośnik potrzebuje odpowiednich warunków do pracy, aby pokazać pełnię swojego potencjału. Dodatkowym aspektem tego zabiegu jest redukcja słyszalnych artefaktów (szumów, drgań) pochodzących z pracy samego samochodu, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy.

Podsumowanie

Temat car audio jest dosyć skomplikowany, ponieważ obejmuje szeroką gamę tematów, o których należy mieć spore pojęcie, aby planowanie oraz instalację podzespołów wykonać należycie dobrze. Zachęcamy do głębszego zapoznania się z tematem, ponieważ powyższy artykuł stanowi niejako skondedsowaną i ogólnikową wiedzę, bez wdawania się w liczne szczegóły. Pamiętajmy, też że opinie o danym produkcie są tylko subiektywnymi opiniami. W związku z tym warto najpierw posłuchać danego głośnika oraz podjechać do specjalisty, skonsultować z nim nasze plany, zapytać o ekspercką poradę, a często też zlecić wykonanie modernizacji systemu car audio, chyba, że mamy wystarczająco dużo zaparcia i czasu, aby “pobawić” się w to samodzielnie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

Te głośniki zagrają z przodu

System taki posiada znaczną przewagę nad jednodrożnymi głośnikami montowanymi w drzwi. Budując system audio zawsze będziemy starali się by tzw. scena dźwiękowa znajdowała się przed nami.

Jak wiemy celem stereofonicznego przekazu dźwiękowego jest wytworzenie u słuchacza doskonałej iluzji , że znajduje się on w pomieszczeniu w którym zachodzą naturalne zdarzenia dźwiękowe oraz ,że odbierany przez niego obraz dźwiękowy jest przestrzenny , a poszczególne źródła dźwięku są rozmieszczone prawidłowo. Ponieważ zdolność umiejscawiania źródła dźwięku w przestrzeni opiera się przede wszystkim na określonych różnicach pomiędzy dźwiękami odbieranymi lewym i prawym uchem konieczne jest takie usytuowanie głośników wysokotonowych , by znajdowały się one mniej więcej na wysokości naszych uszów.

Problemem może być wybór systemu głośnikowego. Oczywiście najlepiej posłuchać w swoim samochodzie kilku różnych systemów głośnikowych , porównać i wybrać najlepiej brzmiący. Niestety nie zawsze mamy taką możliwość , musimy również wiedzieć , że nowe głośniki „docierają się" i ich brzmienie zmienia się w czasie pierwszych dni eksploatacji, oczywiście na korzyść . Metodą sprawdzoną jest zdanie się na podpowiedzi specjalistów z zakładów montażowych car audio. Wielu z nich zna brzmienie oferowanych systemów głośnikowych i jest w stanie podpowiedzieć co warto kupić. Niestety będą i tacy , którzy będą się kierowali tylko i wyłącznie zyskiem , więc decyzja o wyborze i tak będzie należała do nas. Dobrym źródłem informacji bywają też fora internetowe , też z pewnym marginesem , ponieważ wielu uczestników kieruje się obiegowymi opiniami i modami , a te zazwyczaj mają się nijak to faktycznego brzmienia głośników. Trochę wniosków o brzmieniu możemy sformułować uważnie czytając parametry głośnika niskośredniotonowego – woofera i głośnika wysokotonowego.

Zacznijmy od głośników wysokotonowych

Po pierwsze sprawdzamy z jakiego materiału wykonane są membrany głośników. Głośniki z membranami wykonanymi z jedwabiu, nawet stosunkowo tanie, brzmią miękko i łagodnie . Dźwięk nie jest agresywny i w zasadzie głośniki takie nadają się dobrze do odtwarzania każdego rodzaju muzyki. Podczas zakupu sprawdzamy pasmo przenoszenia im jest ono szersze tym lepiej , górna częstotliwość graniczna powinna sięgać do 20 kHz i więcej . Częstotliwość rezonansowa głośnika wysokotonowego powinna być w miarę możliwości niska najlepiej poniżej 1000 Hz. Mamy wtedy duże prawdopodobieństwo, że przy częstotliwości podziału w okolicach 3 kHz pasmo przenoszenia będzie liniowe. Głośniki z membranami metalowymi – aluminiowymi , tytanowymi itp. są doskonałe , ale niestety tylko te bardzo drogie w cenach powyżej kilku tysięcy złotych za parę. Tanie głośniki z membranami metalowymi grają bardzo ostro i ktoś kto poszukuje tzw. „cykaczy" bądź „syczków" powinien sobie takie sprawić, natomiast miłośnicy słuchania muzyki powinni raczej rozglądać się za głośnikami z membranami miękkimi najlepiej wykonanymi z jedwabiu. Bywają jeszcze głośniki piezoceramiczne – łatwo je rozpoznać ponieważ nie posiadają magnesu. Są bardzo tanie , widziałem aukcję internetową gdzie dwa głośniki kosztowały 4 zł (cztery złote). Te „głośniki" doskonale nadają się jako odstraszacze gryzoni i komarów, natomiast zupełnie nie nadają się do odtwarzania muzyki. I uwaga generalna , otóż jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze głośników jest producent, znany, renomowany producent daje gwarancję , że produkt faktycznie posiada parametry deklarowane w danych katalogowych. . Posiada odpowiednią trwałość i gwarantuje niezmienność parametrów w czasie eksploatacji.