Home > Inteligentny Głośnik > Dwu- i trójdrożne głośniki samochodowe, tweetery i subwoofery

Dwu- i trójdrożne głośniki samochodowe, tweetery i subwoofery

Sharing is caring!

Jak wybrać głośniki samochodowe?

Radio samochodowe znajduje się w zasadzie na standardowym wyposażeniu każdego pojazdu, a już zwłaszcza w samochodach wyprodukowanych w ostatnim czasie. Dobre radio, w rozumieniu większości właścicieli aut, zapewnia doskonałe warunki do słuchania muzyki czy audycji radiowych w czasie prowadzenia samochodu. Nie należy jednak zapominać, że radio to nie wszystko. Nie będzie ono umożliwiać słuchania ulubionych utworów muzycznych, jeśli nie będzie podłączone do głośników. Głośniki samochodowe należy wybierać stosownie do potrzeb właściciela auta oraz do radia, jakie zainstalowane jest w pojeździe. Nie bez znaczenia pozostaje nasza zasobność portfela, bowiem profesjonalne zestawy głośników mogą pociągać za sobą naprawdę niebagatelne koszty.

Głośniki samochodowe mają za zadanie przetworzyć energię elektryczną na mechaniczną. Ruch membrany, jaka jest integralną częścią składową głośników, wprowadza w drgania cząsteczki powietrza, a przekazywana przez nie fala dociera do uszu wszystkich pasażerów samochodu. Trzeba zaznaczyć, że ruch membrany jest spowodowany przez umieszczoną w zasięgu pola magnetycznego cewkę, znajdującą się za membraną, a początek drganiom daje pojedynczy impuls elektryczny. Konstrukcja wszystkich głośników obejmuje kosz oraz dwa resory.

Wyróżniamy wiele rodzajów głośników samochodowych. Klasyfikacje tworzy się biorąc pod uwagę różne kryteria. Ze względu na budowę możemy wymienić głośniki stożkowe, kopułkowe, piezoelektryczne oraz wstęgowe.

Głośniki stożkowe mają sztywną, wklęsłą membranę, z zawieszeniem, które umożliwia spore wychylenie. Stożkowa konstrukcja powoduje, że głośniki mają dużą kierunkowość, przez co dźwięk słyszalny jest najlepiej dokładnie na wprost nich. Problem ten maleje wraz ze spadkiem częstotliwości, dlatego są to najczęściej głośniki nisko lub średniotonowe. Przykładem głośników stożkowych są modele Sony XS-A1727 lub Alpine SWS-1223D.

Głośniki kopułkowe wyposażone są w niezwykle lekką, wypukłą membranę, która pozwala na osiąganie w sposób bardzo szybki drgań i większego rozproszenia dźwięku. Głośniki kopułkowe najczęściej mają charakter średnio lub wysokotonowy. Przykładem są głośniki Sony XS-HA 1327 lub Alpine SXE-1025S.

Głośniki piezoelektryczne to wysokotonowe głośniki o stosunkowo niskiej jakości przewodzonego pasma. Są one niedrogie, ale też niezbyt często spotykane w systemach car audio. Trzeba powiedzieć, że nie nadają się one do systemów dwudrożnych.

Głośniki wstęgowe to wysokotonowe głośniki, które spotyka się na ogółu w sprzętach domowych. W roli membrany występuje tutaj cienka folia metalowa lub napylona ścieżką metalową, przez którą przepływa prąd. Membrana umieszczona w polu magnetycznym wygina się do przodu i do tyłu, w momencie przepływania prądu.

Biorąc pod uwagę wielkości i przetwarzane pasmo, głośniki dzielą się na subwoofery, woofery, midrange, oraz tweetery.

Subwoofery to głośniki subniskotonowe, wymagające zabudowy w skrzynkę. Pracują w dużym zakresie wychyleń, ich pasmo przenoszenia to 20-150 Hz. Woofery to głośniki niskotonowe lub średnioniskotonowe, które są przeznaczone przede wszystkim do montażu bez zabudowy, pasmo przenoszenia obejmuje na ogółu 75-3500 Hz. Najczęściej są one montowane w drzwiach lub podszybie. Głośniki midrange są średniotonowe, a ich konstrukcja może być zarówno stożkowa, jak i kopułkowa. Umieszczane są one najczęściej w zamkniętych komorach, o małym litrażu. Pasmo przenoszenia wynosi w ich przypadku od 300 do 6000 Hz. Z kolei, tweetery są wysokotonowymi głośnikami kopułkowymi, które nie wymagają żadnych komór. Wykorzystuje się je do pokrycia wysokiego pasma, wynoszącego od 2 kHz wzwyż.

Głośniki samochodowe dzielą się na jedno, dwu, trój, a nawet czterodrożne. W przypadku głośników jednodrożnych całe pasmo obsługiwane jest przez pojedynczą membranę, natomiast głośniki dwudrożne mają osobne układy nisko i wysokotonowe, co oznacza, że istnieją w nich dwie membrany. Trójdrożne głośniki mają dodatkowy układ dla średnich tonów, a czterodrożne – supertweeter.

Szczególnym rodzajem głośników samochodowych są separowane systemy głośnikowe, w skład których wchodzą oddzielne głośniki nisko/średniotonowe i głośniki wysokotonowe, montowane w odpowiednich miejscach. Dzięki temu można zapewnić właściwy odbiór określonych tonów. Uzupełnieniem dla systemu głośników separowanych są zwrotnice pasywne rozdzielające poszczególne pasma częstotliwości do głośników.

Każde głośniki wyposażone są w membrany, które mogą być wykonane z różnych materiałów. Najczęściej wykorzystywane są membrany polipropylenowe, lub wykonane z papieru powlekanego. Wykorzystywane są również membrany z włókna szklanego, jedwabiu impregnowanego, albo aluminium. Jakość uzyskiwanego dzięki głośnikom brzmienia uzależniona jest od sztywności i ciężkości materiału membrany. Jeśli wykonana jest ona ze sztywnych, lekkich materiałów, brzmienie będzie szybkie, dokładne i nieco ostre. Z kolei, w przypadku membran wiotkich, czyli papieru i jedwabiu, brzmienie jest wolniejsze, łagodniejsze i delikatniejsze. Wybór określonego typu membrany uzależnione jest jedynie od naszych indywidualnych upodobań. Warto dodać, że membrany polipropylenowe są czułe na działanie temperatury, ale wykazują dużą odporność na wpływ czynników zewnętrznych. Papierowe membrany niszczą się szybciej pod wpływem światła.

Wybierając głośniki samochodowe na pewno powinniśmy brać pod uwagę ich podstawowe parametry. Mowa tu o danych opisujących fizyczne i elektryczne możliwości głośników, zalicza się do nich częstotliwość rezonansową w wolnym polu (Fs), pojemność zastępczą (VAS), dobroć całkowitą (Qts), sztywność membrany z resorem (Cms), średnicę membrany (D), maksymalne wychylenie membrany (Xmax), moc znamionową RMS, moc maksymalną (muzyczną), oraz pasmo przenoszenia.

Dokonując wyboru głośników samochodowych, powinniśmy uwzględnić sposób, w jaki chcemy je zamontować w swoim samochodzie. Można je umieścić oczywiście w fabrycznie przygotowanych ku temu miejscach, co jednak stanowi znaczące ograniczenie dla wyboru ich wielkości. Warto wybrać głośniki dedykowane do konkretnego modelu samochodu, aczkolwiek te są dosyć drogie. Często podejmuje się decyzję o modyfikacji fabrycznie stworzonych miejsc do montażu głośników. Wówczas należy wziąć pod uwagę ich średnicę, głębokość i położenie. Zbyt mała średnica sprawi, że basy nie będą dobrze słyszalne, zaś głębokość zadecyduje o tym, czy dany głośnik w ogóle zmieści się w określonym miejscu.

Mając głośniki niskotonowe bardzo ważne jest aby odpowiednio je zamontować, należy wtedy zadbać o odpowiednią sztywność i szczelność miejsca montażu. Konieczne jest zastosowanie usztywnienia. Głośniki wysokotonowe muszą zostać zamontowane w odpowiednim miejscu, bo ma to duże znaczenie dla ich brzmienia. Na ogółu montowane są one w desce rozdzielczej, przednich słupkach, obudowach lusterek albo w górnej części drzwi. Nie powinno się ich kierować bezpośrednio na głowy jadących, ani w zbyt małej odległości od uszu słuchaczy. Pomiędzy nimi a pasażerami nie powinno być żadnych przeszkód.

Rodzaje głośników do domu - popularne modele i funkcje

Głośniki do domu, jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej?

Asortyment sklepów jest tu naprawdę duży. Wszystko zależy tak naprawdę od potrzeb i oczekiwań, jakie przed konkretnym zestawem stawiamy. I w jakim zakresie będą one wykorzystywane. Wiele osób posiada obecnie laptopy. To przenośne komputery ze wbudowanymi głośnikami, jednak konieczność skompresowania poszczególnych elementów, aby wszystko zmieściło się w niewielkiej obudowie sprawia, że jakość odtwarzanego dźwięku dla wielu osób nie będzie zadowalająca. W takiej sytuacji świetnie sprawdzą się zewnętrzne głośniki. Dzięki nim oglądanie filmu na laptopie będzie zdecydowanie wygodniejsze. W tym wypadku nie trzeba jednak szukać bardzo zaawansowanych rozwiązań. Ale nie zawsze uda się tak łatwo.

Bardzo dobrą jakość niosą ze sobą propozycje, takie jak zestawy audio. Jak można przeczytać w tym poradniku, dostępne są różne warianty, w zależności od ilości elementów. W niektórych, poza głośnikami, znajduje się również subwoofer, coś idealnego dla miłośników mocnego basu. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest zestaw 5.1, czyli aż 5 głośników i subwoofer. Gdy komponenty zostaną właściwie rozlokowane, można uzyskać bardzo ciekawy efekt, jak gdyby dźwięk otaczał nas z każdej strony.

W każdym z wariantów zwrócić uwagę trzeba na określone parametry głośników. Najważniejsze to m.in. impedancja, od której zależy jakość dźwięku, efektywność, od której zależy głośność, pasmo przenoszenia, rodzaj komunikacji.

Kompleksowy poradnik jak wybrać słuchawki:

https://www.komputronik.pl/informacje/jakie-sluchawki/

Głośnik soundbar i kino domowe

Szukając idealnego rozwiązania do swojego domu warto wziąć pod uwagę także zestawy kina domowego. Zazwyczaj składają się one z kilku głośników. Dzięki temu możliwe jest odtwarzanie dźwięku przestrzennego. Dobrze ustawiony zestaw kina domowego to wyjątkowe doznania, prawie jak w kinie! Wraz z doskonałą jakością dźwięku w górę idzie także cena. Ale wariant kina domowego zawsze trzeba dobierać do możliwości mieszkaniowych. Co to oznacza? Że ważne jest też właściwe ustawienie poszczególnych elementów zestawu. Żadna z kolumn nie może znajdować się zbyt blisko ścian i mebli.

Fajnym rozwiązaniem, które jednocześnie pozwala zaoszczędzić nieco miejsca są głośniki soundbar. Kompaktowych rozmiarów, a do tego zamknięte w podłużnej obudowie, sprawiają, że jakość dźwięku jest nieporównywalnie lepsza niż głośników, które znajdują się w większości telewizorów. Ze względu na niewielki rozmiar świetnie sprawdzą się wszędzie tam, gdzie ważna jest oszczędność miejsca. Minusem takiego rozwiązania jest to, że głośnik nie odtwarza dźwięku przestrzennego.

Jeśli jednak lubisz dźwięk bezpośrednio ze słuchawek, przeczytaj ten poradnik o modelach true wireless:

https://www.komputronik.pl/informacje/jakie-sluchawki-true-wireless/

Funkcje, na jakie warto zwrócić uwagę kupując głośniki do domu

Podobnie jak w przypadku słuchawek, tak i w przypadku głośników warto przed zakupem dokładniej poznać temat. Na jakie parametry trzeba zwrócić uwagę? W jakie funkcje warto, aby sprzęt był wyposażony?

Świetne parametry mają zarówno flagowce, prezentowane przez Sony czy Huawei, ale też Indiana Line, Heco Victa Prime czy Tonsil Altus. Fajnie, jeśli zastosowane rozwiązanie pozwala odtwarzać nie tylko dźwięk z telewizora, ale także ze smartfona czy jakiegokolwiek innego źródła. Wybrane modele dostępne obecnie w sprzedaży to zarówno wygodne, bezprzewodowe rozwiązania, jak i wymagające wykorzystania odpowiedniego okablowania. Przewody to nie zawsze dobre rozwiązanie, szczególnie, że nie zawsze można je sprytnie “ukryć”.

Fajnym, a zarazem bardzo praktycznym gadżetem jest pilot, który pozwala na bezprzewodowe sterowanie dźwiękiem. Zmiana głośności czy wyciszenie? Żaden problem. W domach wyposażonych w system smart dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w taki sprzęt, który będzie zintegrowany z całym systemem.

Dwu- i trójdrożne głośniki samochodowe, tweetery i subwoofery

Transfer Multisort Elektronik

Transfer Multisort Elektronik

Dwu- i trójdrożne głośniki samochodowe, tweetery i subwoofery Dwu- i trójdrożne głośniki samochodowe, tweetery i subwoofery

Do grupy najpopularniejszych i najchętniej kupowanych produktów car audio zaliczają się zestawy głośnikowe, które odpowiadają za jakość dźwięku w samochodach. Niezależnie od tego, czy słuchamy muzyki, audiobooków czy śledzimy wiadomości w radiu, czystość brzmienia będzie miała wpływ na to, czy dźwięki sprawią nam przyjemność, czy będą irytować niczym korki. Warto poznać podstawowe rodzaje głośników, ich parametry oraz właściwości, które zadecydują o jakości wydobywanego dźwięku.

Fabrycznie nagłośnienia, oferowane w ramach oferty różnych producentów samochodów często w zupełności wystarczają do bezproblemowego słuchania radia i ulubionych utworów muzycznych. Dotyczy to jednak jedynie nowych pojazdów, w przypadku których mamy wpływ na wybór elementów dodatkowego wyposażenia. Omawiana grupa produktów car audio dedykowana jest dla użytkowników kupujących auta używane, których podstawowy zestaw nagłośnienia nie spełnia oczekiwań nabywców. Zauważalnym trendem są próby zastępowania fabrycznego nagłośnienia urządzeniami o atrakcyjnej cenie, choć jakości, która nierzadko pozostawia wiele do życzenia. Warto zatem przed takim zakupem zapoznać się z pełną ofertą produktów dostępnych na rynku.

Rodzaje głośników samochodowych

W zależności od przyjętego kryterium podziału, w sprzedaży dostępne są setki urządzeń. Różnią się kształtem, wykorzystanymi do produkcji materiałami, rodzajem pożądanego dźwięku, jak również wieloma drobnym, pozornie nieistotnym szczegółami, które jednak ostatecznie wyróżniają produkt na tle innych. Najbardziej popularnym kryterium podziału jest klasyfikacja głośników pod względem wielkość przetwarzanego pasma. Wyróżnić możemy tutaj:

Subwoofery: głośniki subniskotonowe, do przenoszenia niskiej częstotliwości z zakresu 20 - 150Hz.

głośniki subniskotonowe, do przenoszenia niskiej częstotliwości z zakresu 20 - 150Hz. Woofery: głośniki niskotonowe, do przenoszenia niskiej częstotliwości z zakresu 75 - 3500 Hz

głośniki niskotonowe, do przenoszenia niskiej częstotliwości z zakresu 75 - 3500 Hz Midrange: głośniki średniotonowe, do przenoszenia średniej częstotliwości z zakresu 300 - 6000 Hz

głośniki średniotonowe, do przenoszenia średniej częstotliwości z zakresu 300 - 6000 Hz Tweetery: głośniki wysokotonowe, do przenoszenia częstotliwości z zakresu 1300 - 20 000Hz, choć mogące również przekroczyć granicę częstotliwości słyszalnych ludzkiego ucha (20 000Hz), przenosząc częstotliwość dźwięku do 30 000Hz. Zestaw głośników samochodowych: PHONOCAR-02091

Głośnik samochodowe dzielimy również pod względem ilości dróg (torów):

Jednodrożne - mające pojedynczą membranę obsługującą całe pasmo.

- mające pojedynczą membranę obsługującą całe pasmo. Dwudrożne - posiadające dwie osobne membrany obsługujące wysokie i niskie tony.

- posiadające dwie osobne membrany obsługujące wysokie i niskie tony. Trójdrożne - wyposażone w dodatkowy układ dla średnich tonów

- wyposażone w dodatkowy układ dla średnich tonów Czterodrożne - wyposażone w dodatkowy układ tzw. supertweeter.

Do mniej charakterystycznych, ale istniejących podziałów zaliczamy ten ze względu na budowę. Wyróżniamy tutaj:

Głośniki stożkowe lub dwustożkowe , wyposażone w sztywną membranę o dużej kierunkowości dźwięku, będące często pierwszym wyborem zestawów głośnikowych w autach fabrycznych.

, wyposażone w sztywną membranę o dużej kierunkowości dźwięku, będące często pierwszym wyborem zestawów głośnikowych w autach fabrycznych. Głośniki kopułkowe , wyposażone w wypukłą membranę, ten typ budowy jest charakterystyczny dla głośników typu midrange i tweeter.

, wyposażone w wypukłą membranę, ten typ budowy jest charakterystyczny dla głośników typu midrange i tweeter. Głośniki piezoelektryczne , czyli głośniki wysokotonowe (tweetery) o niskiej jakości przewodzonego pasma.

, czyli głośniki wysokotonowe (tweetery) o niskiej jakości przewodzonego pasma. Głośniki wstęgowe, należące do grupy głośników wysokotonowych, o metalowej membranie, którą to przepływ prądu wprowadza w ruch.

Podstawowe parametry głośników samochodowych

Planując zakup nowego zestawu głośnikowego, warto wziąć pod uwagę podstawowe parametry opisujące urządzenia, jak również poznać ich budowę. Jednym z podstawowych elementów każdego głośnika jest membrana. To od materiałów, z których jest zbudowana zależeć będzie w dużej mierze jakość dźwięku. Membrany wykonywane są m.in. z papieru, polipropylenu, aluminium czy włókna szklanego, a ich właściwości wpływają na czystości dźwięku. Parametry charakterystyczne membrany to sztywność (Cms), średnica (D) oraz maksymalne wychylenie membrany (Xmx). Oprócz membrany głośnika, warto pamiętać także o innych parametrach charakteryzujących głośniki:

Pasmo przenoszenia dźwięku (częstotliwość rezonansowa) – jest to zakres częstotliwości obsługiwanej przez głośnik samochodowy. Omawiając zagadnienie pasma przenoszenia, warto wspomnieć o zakresie słyszalności ludzkiego ucha. Mówimy tutaj o zakresie częstotliwości od 16Hz do 20 000Hz, gdzie 16Hz to dolna granica, dźwięki niskotonowe, a 20 000Hz to górna granica, o częstotliwości wysokotonowej.

(częstotliwość rezonansowa) – jest to zakres częstotliwości obsługiwanej przez głośnik samochodowy. Omawiając zagadnienie pasma przenoszenia, warto wspomnieć o zakresie słyszalności ludzkiego ucha. Mówimy tutaj o zakresie częstotliwości od 16Hz do 20 000Hz, gdzie 16Hz to dolna granica, dźwięki niskotonowe, a 20 000Hz to górna granica, o częstotliwości wysokotonowej. Moc znamionowa (RMS-Root Mean Square) – parametr określa maksymalną moc, przy której głośnik będzie wydawał czysty dźwięk, a sprzęt nie zostanie uszkodzony.

(RMS-Root Mean Square) – parametr określa maksymalną moc, przy której głośnik będzie wydawał czysty dźwięk, a sprzęt nie zostanie uszkodzony. Moc maksymalna – parametry opisujący maksymalną moc głośnika, przy której urządzenie nie zostanie uszkodzona.

– parametry opisujący maksymalną moc głośnika, przy której urządzenie nie zostanie uszkodzona. Efektywność głośnika – jej wartość wyrażana się w decybelach (dB) i opisuje poziom dźwięku wytworzony przez głośnik podczas pomiaru.

– jej wartość wyrażana się w decybelach (dB) i opisuje poziom dźwięku wytworzony przez głośnik podczas pomiaru. Impedancja głośnika – wielkość wyrażana w Omach (Ω), mieszcząca się w zakresie 8-16Ω.

Montaż głośników samochodowych

Trudność montażu urządzeń car audio znacząco uzależniona jest od ich umiejscowienia. Warto zatem rozważyć dwa przypadki. Pierwszy, wydawałoby się znacznie prostszy, w którym to montażu dokonuje się w miejscach do tego dedykowanych, a więc przygotowanych przez producenta otworach, w których znajdował się poprzedni zestaw audio. Drugi przypadek dotycz modyfikacji otworów fabrycznych, dokonywanej przez użytkownika lub na jego zlecenie. Ten sposób montażu wymaga wiedzy i znacznie większego nakładu pracy.

Umiejscowienie głośników jest bardzo schematyczne, bez większego znaczenia na markę lub model aut. Do najczęściej wykorzystywanych lokalizacji zalicza się takie elementy wnętrza jak: drzwi samochodowe (ich górne lub dolne części), deska rozdzielcza, bagażnik, jak również słupki przednie lub tylne. Oczywistym jest, że ilość tych miejsc, jak również liczba samych głośników, zależy w znacznym stopniu od wybranego zestawu audio, jak i klasy naszego pojazdu. Montowanie nagłośnienia w miejscach poprzedniego zestawu narzuca często jego głębokość oraz średnicę. Samodzielny wybór lokalizacji głośnika pozwala na wykorzystanie dowolnego urządzenia, wymaga natomiast ingerencji w dotychczasowe lokalizacje lub po prostu dodanie nowych. Tego typu miejsca należy odpowiednio wygłuszyć, wykorzystując w tym celu dedykowane akcesoria dźwiękochłonne.

Sprawdź ofertę gąbek i tkaniny akustycznych

Do prawidłowej i profesjonalnej zabudowy służą takie akcesoria montażowe jak panele z płyty MDF lub wyprodukowane z tworzywa sztucznego ramki głośnikowe, dedykowane do konkretnych pojazdów.

Sytuacja wygląda bardzo podobnie w przypadku obudów głośnikowych, których kształt różni się w zależności od modelu i marki aut.

Należy pamiętać, że powyższe akcesoria dopasowujemy do wcześniej wyboranego zestawu dedykowanego zestawu głośnikowego. Zakończenie montażu to już wyłącznie odpowiednie zamaskowanie elementów nagłośnienia. Wykorzystujemy w tym celu maskownice głośnikowe .

Staranne wykończenie instalacji głośnikowej pozwala nie tylko wpłynąć jakość dźwięku, ale także zabezpieczyć jej elementy, co wpływa na żywotność systemu nagłośnienia.