Home > Inteligentny Zegarek > E-rower, pedelec czy motocykl: definicja, prawa, prędkości

E-rower, pedelec czy motocykl: definicja, prawa, prędkości

Sharing is caring!

Strona główna

Mobilność

Kiedy mówisz o e-roweru w Niemczech, zwykle nie masz na myśli e-roweru, ale pedeleka. W tym artykule informacyjnym wyjaśnimy, gdzie leżą różnice, gdzie można jeździć na S-Pedelec, jak wysoka może być moc silnika i maksymalna prędkość oraz gdzie w ogóle można jeździć.

„Piszecie e-rowery, ale to nieprawda” – w międzyczasie otrzymaliśmy już kilka listów do redakcji, która lekko uniesionym palcem wskazującym zwraca naszą uwagę na różnicę między pedelekiem, S-pedelecem, Rower elektryczny i rower. Słusznie! Jeśli przyjrzysz się bliżej, na niemieckich drogach i ścieżkach rowerowych znajdziesz prawie wyłącznie rowery i pedeleki. Jest też kilka S-Pedeleków, a w pojedynczych przypadkach, o egzotycznym statusie, rzeczywiste e-rowery. Niemniej jednak „eBike” stał się ogólnym terminem dla rowerów z silnikiem. Różnice są czasami ogromne, ale gdzie dokładnie są?

Pedelec: Z czysto prawnego punktu widzenia rower

Pedelec to sztuczne słowo i oznacza „Pedal Electric Cycle”, czyli rower elektryczny z pedałami. Dobrze - nawet e-rowery, które przekraczają 100 km / h, nadal mają pedały. W przypadku pedeleka obowiązują następujące ograniczenia:

Silnik elektryczny nie może obsługiwać więcej niż 250 watów (znamionowa moc ciągła).

Silnik jest obsługiwany tylko do maksymalnej prędkości 25 km/h.

Wspomaganie ruszania / wspomaganie pchania (pedałowanie nie jest konieczne) może być używane tylko do maksymalnej prędkości 6 km/h.

W przypadku pedeleków nie są wymagane kaski.

Nie ma minimalnego wieku dla pedeleków.

Nie ma obowiązkowego ubezpieczenia pedeleków.

Nie potrzebujesz prawa jazdy, aby jeździć na pedeleku.

Możesz przewozić dzieci do lat 7 w odpowiednim dziecięcym foteliku rowerowym.

Możesz ciągnąć dzieci za sobą w odpowiedniej przyczepce rowerowej.

Z czysto prawnego punktu widzenia rowery i pedeleki są traktowane jednakowo. Możesz więc jeździć wszędzie tam, gdzie możesz jeździć „normalnym” rowerem. (§ 1 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

S-Pedelec: większa prędkość, więcej biurokracji

Według Generalnego Niemieckiego Klubu Rowerowego (ADFC), około 90 procent wszystkich rowerów z silnikiem w Niemczech to pedeleki. Może widziałeś na ulicy rower z małą tablicą rejestracyjną? Bardzo prawdopodobne, że to S-Pedelec. Różnice między S-Pedelec i Pedelec są niewielkie, ale mają poważne skutki w życiu codziennym, a także pod względem kosztów. Ponieważ S-Pedelec z prawnego punktu widzenia nie jest rowerem, ale motorowerem.

Silnik elektryczny nie może dostarczać więcej niż 500 watów (znamionowa moc ciągła).

Silnik jest obsługiwany tylko do maksymalnej prędkości 45 km/h.

Kaski są obowiązkowe dla kierowców S-Pedelec.

Minimalny wiek to 16 lat.

Do prowadzenia S-Pedeleków wymagane jest prawo jazdy (przynajmniej klasy AM).

Istnieje ubezpieczenie obowiązkowe, podobnie jak w przypadku hulajnóg elektrycznych (mały numer ubezpieczenia).

S-Pedelec musi posiadać koncesję.

S-Pedelec musi mieć lusterko wsteczne.

Zabrania się korzystania ze ścieżek rowerowych rowerem S-Pedelec zarówno w mieście, jak i poza nim.

Nie wolno ciągnąć dzieci za sobą w przyczepie.

Dzieci do lat siedmiu można przewozić w odpowiednim foteliku dziecięcym.

Jazda z przyczepą towarową jest dozwolona.

Rower elektryczny: bez pedałowania, wystarczy nacisnąć przycisk

Tutaj często w ogóle nie musisz pedałować. Zamiast tego wystarczy nacisnąć przycisk lub przekręcić „przepustnicę”. W zależności od tego, jak wysoka jest moc silnika i jak wysoka jest prędkość maksymalna, rozróżnia się różne klasy pojazdów.

E-rower z silnikiem o mocy nie większej niż 500 watów, który ze względu na swoją konstrukcję nie porusza się szybciej niż 20 km/h, jest legalnie motorowerem. Musi być ubezpieczony, a do prowadzenia pojazdu potrzebne jest prawo jazdy AM. Jeśli porusza się z prędkością do 25 km/h, jest prawnie odpowiednikiem motoroweru.

Możesz jeździć takim e-rowerem na ścieżkach rowerowych tylko wtedy, gdy zezwala na to dodatkowy znak „Motorowery za darmo”.

Wszystkie e-rowery o większej mocy to zgodnie z prawem w większości motocykle elektryczne.

Uwaga dotycząca e-rowerów w ogóle

Nawet jeśli noszenie kasku nie jest zamierzone lub obowiązkowe we wszystkich przypadkach, nadal radzimy to zrobić. Nawiasem mówiąc, w przypadku zestawów do konwersji eBike obowiązują czasami inne przepisy prawne, o których można się dowiedzieć w artykule, do którego prowadzi link. W tym miejscu wyjaśnimy różnice między rowerem e-trekkingowym, e-rowerem górskim i e-rowerem miejskim.

Ponieważ termin e-rower stał się terminem ogólnym w języku niemieckim, w netzwelt możemy w przyszłości mówić również o e-roweru, jeśli, ściśle mówiąc, jest to pedelec lub S-pedelec, a następnie odnieść się do tego artykułu. Na następnej stronie przedstawiamy ekscytujące innowacje rowerowe z 2019 roku.

»Wskazówka: Najlepsi dostawcy VPN dla większego bezpieczeństwa i ochrony danych

Nie przegap niczego dzięki biuletynowi NETZWELT

W każdy piątek: Najbardziej pouczające i zabawne podsumowanie ze świata technologii!

... jeszcze więcej NETWORLD dla Twojej skrzynki pocztowej

Przeczytaj wcześniej naszą politykę prywatności. Szczegółowe informacje i inne opcje subskrypcji NETZWELT można znaleźć na powiązanej stronie.