Strona główna
Mobilność
Kiedy mówisz o e-roweru w Niemczech, zwykle nie masz na myśli e-roweru, ale pedeleka. W tym artykule informacyjnym wyjaśnimy, gdzie leżą różnice, gdzie można jeździć na S-Pedelec, jak wysoka może być moc silnika i maksymalna prędkość oraz gdzie w ogóle można jeździć.
„Piszecie e-rowery, ale to nieprawda” – w międzyczasie otrzymaliśmy już kilka listów do redakcji, która lekko uniesionym palcem wskazującym zwraca naszą uwagę na różnicę między pedelekiem, S-pedelecem, Rower elektryczny i rower. Słusznie! Jeśli przyjrzysz się bliżej, na niemieckich drogach i ścieżkach rowerowych znajdziesz prawie wyłącznie rowery i pedeleki. Jest też kilka S-Pedeleków, a w pojedynczych przypadkach, o egzotycznym statusie, rzeczywiste e-rowery. Niemniej jednak „eBike” stał się ogólnym terminem dla rowerów z silnikiem. Różnice są czasami ogromne, ale gdzie dokładnie są?
Pedelec: Z czysto prawnego punktu widzenia rower
Pedelec to sztuczne słowo i oznacza „Pedal Electric Cycle”, czyli rower elektryczny z pedałami. Dobrze - nawet e-rowery, które przekraczają 100 km / h, nadal mają pedały. W przypadku pedeleka obowiązują następujące ograniczenia:
Silnik elektryczny nie może obsługiwać więcej niż 250 watów (znamionowa moc ciągła).
Silnik jest obsługiwany tylko do maksymalnej prędkości 25 km/h.
Wspomaganie ruszania / wspomaganie pchania (pedałowanie nie jest konieczne) może być używane tylko do maksymalnej prędkości 6 km/h.
W przypadku pedeleków nie są wymagane kaski.
Nie ma minimalnego wieku dla pedeleków.
Nie ma obowiązkowego ubezpieczenia pedeleków.
Nie potrzebujesz prawa jazdy, aby jeździć na pedeleku.
Możesz przewozić dzieci do lat 7 w odpowiednim dziecięcym foteliku rowerowym.
Możesz ciągnąć dzieci za sobą w odpowiedniej przyczepce rowerowej.
Z czysto prawnego punktu widzenia rowery i pedeleki są traktowane jednakowo. Możesz więc jeździć wszędzie tam, gdzie możesz jeździć „normalnym” rowerem. (§ 1 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym).
S-Pedelec: większa prędkość, więcej biurokracji
Według Generalnego Niemieckiego Klubu Rowerowego (ADFC), około 90 procent wszystkich rowerów z silnikiem w Niemczech to pedeleki. Może widziałeś na ulicy rower z małą tablicą rejestracyjną? Bardzo prawdopodobne, że to S-Pedelec. Różnice między S-Pedelec i Pedelec są niewielkie, ale mają poważne skutki w życiu codziennym, a także pod względem kosztów. Ponieważ S-Pedelec z prawnego punktu widzenia nie jest rowerem, ale motorowerem.
Silnik elektryczny nie może dostarczać więcej niż 500 watów (znamionowa moc ciągła).
Silnik jest obsługiwany tylko do maksymalnej prędkości 45 km/h.
Kaski są obowiązkowe dla kierowców S-Pedelec.
Minimalny wiek to 16 lat.
Do prowadzenia S-Pedeleków wymagane jest prawo jazdy (przynajmniej klasy AM).
Istnieje ubezpieczenie obowiązkowe, podobnie jak w przypadku hulajnóg elektrycznych (mały numer ubezpieczenia).
S-Pedelec musi posiadać koncesję.
S-Pedelec musi mieć lusterko wsteczne.
Zabrania się korzystania ze ścieżek rowerowych rowerem S-Pedelec zarówno w mieście, jak i poza nim.
Nie wolno ciągnąć dzieci za sobą w przyczepie.
Dzieci do lat siedmiu można przewozić w odpowiednim foteliku dziecięcym.
Jazda z przyczepą towarową jest dozwolona.
Rower elektryczny: bez pedałowania, wystarczy nacisnąć przycisk
Tutaj często w ogóle nie musisz pedałować. Zamiast tego wystarczy nacisnąć przycisk lub przekręcić „przepustnicę”. W zależności od tego, jak wysoka jest moc silnika i jak wysoka jest prędkość maksymalna, rozróżnia się różne klasy pojazdów.
E-rower z silnikiem o mocy nie większej niż 500 watów, który ze względu na swoją konstrukcję nie porusza się szybciej niż 20 km/h, jest legalnie motorowerem. Musi być ubezpieczony, a do prowadzenia pojazdu potrzebne jest prawo jazdy AM. Jeśli porusza się z prędkością do 25 km/h, jest prawnie odpowiednikiem motoroweru.
Możesz jeździć takim e-rowerem na ścieżkach rowerowych tylko wtedy, gdy zezwala na to dodatkowy znak „Motorowery za darmo”.
Wszystkie e-rowery o większej mocy to zgodnie z prawem w większości motocykle elektryczne.
Uwaga dotycząca e-rowerów w ogóle
Nawet jeśli noszenie kasku nie jest zamierzone lub obowiązkowe we wszystkich przypadkach, nadal radzimy to zrobić. Nawiasem mówiąc, w przypadku zestawów do konwersji eBike obowiązują czasami inne przepisy prawne, o których można się dowiedzieć w artykule, do którego prowadzi link. W tym miejscu wyjaśnimy różnice między rowerem e-trekkingowym, e-rowerem górskim i e-rowerem miejskim.
Ponieważ termin e-rower stał się terminem ogólnym w języku niemieckim, w netzwelt możemy w przyszłości mówić również o e-roweru, jeśli, ściśle mówiąc, jest to pedelec lub S-pedelec, a następnie odnieść się do tego artykułu. Na następnej stronie przedstawiamy ekscytujące innowacje rowerowe z 2019 roku.
»Wskazówka: Najlepsi dostawcy VPN dla większego bezpieczeństwa i ochrony danych
Nie przegap niczego dzięki biuletynowi NETZWELT
W każdy piątek: Najbardziej pouczające i zabawne podsumowanie ze świata technologii!
... jeszcze więcej NETWORLD dla Twojej skrzynki pocztowej
Przeczytaj wcześniej naszą politykę prywatności. Szczegółowe informacje i inne opcje subskrypcji NETZWELT można znaleźć na powiązanej stronie.